A fenntartható divat folyamatosan fejlődő világában egy innovatív nő Justine Aldersey-Williams olyan úttörővé vált, aki a környezetbarát ruházati termékek értelmezését soha nem látott magasságokba emelte. A kihívás, amelyet maga elé állított, nem volt kevesebb, mint rendkívüli: a semmiből növesztett egy farmert. Egy olyan világban, ahol csak az Egyesült Királyságban évente körülbelül 70 millió pár farmert adnak el, Aldersey-Williams büszkélkedhet az az egész országban az egyetlen olyan farmerrel, amely valóban házilag termesztett, házilag festett és házilag szőtt.

Aldersey-Williams, aki textilművészként és botanikai szövetfestés oktatóként dolgozik a Wirralban, Hoylake-ben található stúdiójában, a The Wild Dyeryben, 2022-ben vágott bele ebbe a különleges vállalkozásba. Motivációját a divatipar környezeti hatásai miatti aggodalomból merítette. A Great British Sewing Bee zsűritagja, Patrick Grant közösségi vállalkozásával, a Community Clothinggal, az általa alapított North West England Fibresheddel és a The Super Slow Way művészeti megrendelő szervezettel együttműködve indította Aldersey-Williams a Homegrown Homespun (Otthon növesztett, Otthon szőtt) nevű regeneratív divat kísérleti projektet. A cél egyértelmű volt: a hagyományos szövetgyártás káros hatásainak ellensúlyozására őshonos textilnövények újratelepítése és újrafelfesezése.

A pamut széles körben elterjedt használata a farmergyártásban már régóta ismert környezeti ártalom. Az ENSZ megjegyzi, hogy a gyapottermesztés vízigényes jellege miatt ez az egyik legkárosabb iparág világszerte, mivel egyetlen farmer előállításához 10 000 liter vízre van szükség. Aldersey-Williams hangsúlyozta: „Elfelejtettük, hogy vannak őshonos textilnövények ebben az országban, és hogy régen megvoltak a képességeink arra, hogy saját magunk készítsük el ruháinkat a saját termesztésű szövetből”.

Egy farmernadrág termesztése azonban hatalmas kihívásnak bizonyult. Először is Aldersey-Williamsnek kellett egy saját kisparcella, hogy megtermessze a saját lenjét és indigóját, de ez még csak az út kezdete volt. Mivel nem rendelkezett a fonáshoz vagy szövéshez szükséges készségekkel sem, kilenc hónapot szentelt a fonás művészetének elsajátítására, mielőtt hozzá mert volna nyúlni értékes terméséhez. A folyamatról így nyilatkozott: „A vászon kézzel való fonása nagyon nehéz. Kitartásra, elszántságra, fegyelemre és türelemre volt szükségem ahhoz, hogy befejezzem. Teljesen át kellett adnom magam ennek a növénynek”.

A helyi szövőnő, Kirsty Jean Leadbetter és a farmertervező Mohsin Sajid szakértelmét igénybe véve Aldersey-Williams a kézzel fonott vászonból szövetet készített, amelyből aztán aprólékosan készített egy farmert. Az egész vállalkozás a fenntartható divatgyakorlatok iránti elkötelezettségéről és elkötelezettségéről tanúskodott.

Aldersey-Williams most másokat is arra biztat, hogy ápoljanak jobb kapcsolatot a ruháikkal. Hangsúlyozza a fogyasztói döntések erejét, és kijelenti: „Ne feledjük, hogy a vásárlásaink szavazatokat jelentenek, ezért mindig ellenőrizzük a címkét, és nézzük meg, hogy miből készültek a tárgyak. Próbáljuk meg elkerülni a poliésztert vagy más szintetikus anyagokat, mivel ezek a legártalmasabbak”. Továbbá kiáll a saját szövet termesztésének érzelmi és transzformációs élménye mellett. Aldersey-Williams, aki online tanfolyamot szervez egy darab szövet termesztéséről, fonásáról és szövéséről, kiemeli, hogy a kézimunka milyen fontos hatással van ránk a ruháink megbecsülése szempontjából, és azt állítja: „A kézi munka és a készítéssel járó fáradságos munka valóban megtanított arra, hogy sokkal mélyebben tiszteljem a ruháimat. Minden egyes darab szent.”

Egy olyan világban, ahol a fast fashion dominál, Aldersey-Williams úttörő vállalkozása inspirációként szolgál azok számára, akik fenntarthatóbb és tartalmasabb kapcsolatot keresnek a ruhatárukkal, egyben a környezettudatosabb élettel. A saját fejlesztésű farmer története nem csupán a kézművesség bizonyítéka, hanem emlékeztet arra, hogy a fenntartható divat a tudatos és céltudatos választással kezdődik. (via Positive.news)

Kiemelt kép: Kambodzsai fast fashion ruhagyár – Unsplash – Francois Le Nguyen