A világ legnagyobb kikötői közül több használhatatlanná válhat 2050-re, mivel a tengerszint emelkedése megnehezíti a működést, derült ki egy tanulmányból. Az időjárás okozta fennakadások már most is hatással vannak a kikötőkre világszerte. Ezek közé tartozik az aszály, amely akadályozza a Panama-csatorna, az egyik legfontosabb vízi útvonal működését. A Lloyd’s Register vezető hajózási szolgáltató csoport és a Lloyd’s Register Foundation független jótékonysági szervezet megbízásából készült Global Maritime Trends 2050 jelentés a jövőbeli forgatókönyveket vizsgálta.

„A világ 3800 kikötőjének egyharmada trópusi sávban található, amely az éghajlatváltozás legerőteljesebb hatásainak kiszolgáltatott” – mondta a Lloyd’s Register szóvivője. „Sanghaj, Houston és Lazaro Cardenas (Mexikóban) kikötői, amelyek a világ legnagyobb kikötői közé tartoznak, 2050-re potenciálisan működésképtelenné válhatnak, ha a tengerszint csak 40 cm-rel emelkedik.”

Más kulcsfontosságú kikötők, köztük Rotterdam már most is nyomás alatt vannak. „Az országoknak be kell fektetniük kikötőik és logisztikai infrastruktúrájuk hatékonyságának és ellenálló képességének növelésébe, hogy lépést tudjanak tartani a növekvő import- és fogyasztási igényekkel” – áll a jelentésben. A Lloyd’s Register szóvivője szerint a tengerszint-emelkedésre fokozottan érzékeny kikötők, mint például Sanghaj, a hollandiai Maeslant-gáthoz és a londoni Temze-gáthoz hasonló árvízvédelmi rendszereket hozhatnának létre

A tengeri ágazat szén-dioxid-mentesítésének felgyorsítására és új technológiák bevezetésére irányuló erőfeszítések is létfontosságúak, azért is mert, a hajózás a globális CO2-kibocsátás közel 3%-át teszi ki.

A jelentést a szeptember 11-én kezdődő londoni nemzetközi hajózási hét előtt mutatták be.