Az Egyesült Államokban az elmúlt években az ESG (Environmental, Social, and Governance – környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) kérdések jelentős figyelmet kaptak, különösen a Biden-adminisztráció kezdetétől. Az ESG szempontok integrálása mind a pénzügyi szektor, mind a vállalati működés részeként egyre inkább előtérbe került. Ennek egyik jele volt az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) által 2021 márciusában létrehozott Klíma és ESG munkacsoport megalakulása. Azonban a közelmúltban a SEC döntést hozott a munkacsoport feloszlatásáról, ami sok kérdést vet fel az ESG-vel kapcsolatos szabályozás és végrehajtás jövőjét illetően.

A munkacsoport feloszlatása: jelzés a prioritások változására?

A Klíma és ESG munkacsoport felállításához nagy reményeket fűzetk, mivel a Biden-adminisztráció kezdettől fogva elkötelezett volt a klímaváltozás elleni küzdelem és az ESG-vel kapcsolatos kérdések szigorúbb szabályozása iránt. A munkacsoport elsődleges célja az volt, hogy fellépjen a klímaváltozással és az ESG-vel kapcsolatos csalárd tevékenységek ellen, és biztosítsa, hogy a vállalatok valós és átlátható módon kommunikálják környezeti és társadalmi hatásaikat. Ennek ellenére az elmúlt három és fél év során csak viszonylag kevés végrehajtási akciót indítottak.

Ez különösen meglepő, mivel a munkacsoport létrehozásakor komoly várakozások voltak arra vonatkozóan, hogy az ESG területén jelentős változások történnek majd. Bár voltak nagy horderejű ügyek – például eszközkezelők és bányavállalatok elleni eljárások –, a kezdeményezések száma korlátozott maradt.

Érdemes kiemelni, hogy a SEC folytatott bizonyos ESG-vel kapcsolatos végrehajtási akciókat, például a „zöldremosás” (greenwashing) elleni fellépéseket, de ezek többsége nem kapcsolódott közvetlenül a munkacsoporthoz. Ez azt sugallja, hogy bár a munkacsoport feloszlatása jelezheti az ESG végrehajtási erőfeszítések relatív háttérbe szorulását, a valós gyakorlati hatás nem feltétlenül lesz jelentős. A SEC más módokon is képes fellépni a visszaélésekkel szemben.

Kalifornia: Klímatörvények és a késleltetés kérdése

Miközben a szövetségi szinten zajló események sokak számára aggodalomra adhatnak okot az ESG szabályozás jövőjét illetően, Kaliforniában ezzel párhuzamosan más irányú fejlemények zajlanak. Kalifornia élen jár a klímapolitikai kezdeményezések terén, és az állam törvényhozása az elmúlt években számos olyan törvényt fogadott el, amelyek célja a vállalatok klímával kapcsolatos információinak átláthatóbbá tétele.

A közelmúltban a kaliforniai törvényhozás elutasította Gavin Newsom kormányzó javaslatát, amely a klímával kapcsolatos nyilvánosságra hozatali törvények végrehajtásának két évvel történő elhalasztását célozta volna. Ehelyett elfogadták az S.B. 219 törvényjavaslatot, amely ugyan hat hónappal több időt biztosít az állami szabályozó hatóságnak a végrehajtási szabályok kidolgozására, de nem hosszabbítja meg a vállalatok számára előírt megfelelési határidőt. Ezt a törvényt ugyanakkor Newsom kormányzó 2024. szeptember 24-i állapot szerint még nem írta alá.

Fontos megjegyezni, hogy a kaliforniai klímával kapcsolatos közzétételi törvények jelenleg jogi kihívásokkal néznek szembe, és nem világos, hogy ezek a törvények átvészelik-e a bírósági felülvizsgálatokat. Az iparági szereplők körében sokan aggódnak amiatt, hogy a törvények további jogi akadályokba ütközhetnek, ami késedelmekhez vezethet a végrehajtás során.

Jogi fejlemények: Zöldremosás és a fogyasztói termékek szektora

Az ESG és klímapolitikai viták egyik jelentős területe a „zöldremosás”, vagyis amikor a vállalatok félrevezető módon próbálják környezetbarátként feltüntetni termékeiket vagy szolgáltatásaikat. Az elmúlt hetekben két nagy figyelmet keltő ügy is előtérbe került ezen a területen.

Egy magánfelperes pert indított a Tyson Foods ellen, amelyben azt állította, hogy a vállalat hamis állításokat tett „klímatudatos” marhahús termékeiről. Az állítások szerint a termékek marketingje félrevezető volt, mivel a valós környezeti hatásokat eltúlozták vagy nem megfelelően mutatták be.

Ezzel párhuzamosan a SEC egy kávéfőző gépeket gyártó cég ellen indított eljárást, mivel a vállalat állításai a kávékapszulák újrahasznosíthatóságával kapcsolatban félrevezetők voltak. Mindkét eset a zöldmosás kérdésére hívja fel a figyelmet, különösen a fogyasztói termékek szektorában, ahol a vállalatok környezeti állításai jelentős hatással lehetnek a fogyasztói döntésekre.

Ezek a jogi lépések világosan mutatják, hogy az ESG szempontok és a vállalatok környezeti kommunikációja továbbra is éles figyelmet kap. A zöldmosás elleni fellépések száma várhatóan növekedni fog, különösen a fogyasztói termékek piacán, ahol a vállalatok környezetvédelemmel kapcsolatos állításai gyakran kritikus tényezők a piaci versenyben.