Stockholm bejelentette, hogy a nagyméretű fővárosok közül elsőként a környezetszennyezés és a zajterheléscsökkentése érdekében a benzin- és dízelüzemű autók kitiltását tervezi a városközpontból – tudósít a Guardian.
2025-től ezért a svéd fővárosban a pénzügyi és a fő bevásárló negyedeket magában foglaló 20 tömbben kizárólag elektromos járművel lehet majd közlekedni. Arról, hogy a jelenleg meghatározott zónát tovább bővítsék-e, 2025 elején születik döntés.
A terv bejelentésekor Lars Stromgren, a város közlekedésért felelős alpolgármestere elmondta: „Napjainkban a stockholmi levegő miatt a csecsemők tüdőbetegségben szenvednek, az idősek pedig idő előtt meghalnak. Meg kell szüntetnünk a benzin- és dízelautók káros kipufogógázait. Ezért vezetjük be az eddigi legambiciózusabb alacsony kibocsátású zónát”.
Számos város vezetett már vagy éppen vezet be lépéseket a légszennyezés elleni küzdelem érdekében, de Stockholm a legtöbb városnál messzebbre megy. Párizs, Athén és Madrid csak a dízelautókat tiltotta be, London pedig a legszennyezőbb belső égésű motorokra vonatkozó díjfizetési rendszert vezet be.
„Sok város vezetett be alacsony kibocsátású zónákat, ahol a nagy károsanyag-kibocsátású autók akkor közlekedhetnek, ha díjat fizetnek” – idézte Stromgrent az Air Quality News. „A stockholmi modell messzebbre mutat. A benzin- és dízelüzemű autók használata tilos, és pont. Olyan területet választottunk, ahol nagyszámú kerékpáros és gyalogos van napi szinten kitéve az egészségtelen levegőnek. Ez a városnak egy olyan része is, ahol olyan előremutató vállalatok működnek, amelyek szívesen mutatnak irányt a fenntarthatóbb jövőre való átállásban”.
Bár elsősorban csak a teljesen elektromos meghajtású autókat kívánják engedélyezni, a nagyobb, plug-in hibrid motorral felszerelt furgonok is engedélyezettek lesznek, és kivételt képeznek a mentő- és rendőrautók, valamint azok az autók, amelyekben a vezető vagy az utas dokumentáltan fogyatékkal él.
A svéd Zöld Párt a baloldali és környezetvédő pártok koalíciójának része, amely a stockholmi önkormányzatban is hatalmon van. A zöldek azt remélik, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátású zóna elősegíti az elektromos járművek elterjedését. A közlekedési ágazat képviselői szerint a terv túl radikális. „2010 óta 34%-kal csökkentettük a kibocsátást. De a zöld párt és kollégáik Stockholm városában most túlságosan sietnek” – mondta a Svéd Közlekedési Vállalkozások Szövetsége.