Többtíz millió dolláros reklámok. Usher. Egy kis amerikai foci. 100%-ban megújuló energiával működő stadion. És mintegy ezer magánrepülőgép.

A hétvégén mintegy 1000 magánrepülőgépet várnak a Las Vegas környéki repülőterekre, hiszen vasárnap ott rendezik a Super Bowlt, az amerikaiak legfontosabb sporteseményét az évben. Hiába játszik majd a Kansas City Chiefs és a San Francisco 49ers megújuló energiával működő fényekben, a fosszilis üzemanyagot használó magánrepülőgépek miatt a megújuló és fenntartható üzenet nehezen elfogadható.

Az Allegiant Stadion, az idei Super Bowl házigazdája 100%-ban megújuló energiaforrásokból nyeri az energiát. A stadion októberben érte el ezt a mérföldkövet, azt azonban nem tudni egyértelműen, hogy milyen megújuló források segítettek nekik elérni ezt a célt. A legújabb jelentések szerint ennek nagy része egy nevadai napelemes létesítményből származik. A Las Vegas Raiders megállapodott abban, hogy 25 évig vásárol energiát a napelemparkból.

A nagy stadionokban zajló nagyszabású sportesemények energiaigénye óriási. Egy stadion 5-10 megawatt villamos energiát igényel egy olyan esemény során, mint egy NFL-meccs, ami körülbelül 5000 háztartás áramellátásához elegendő. Ennek az igénynek a fedezése mindenképpen egy lépés a fenntarthatóság irányába. De egy olyan esemény, mint a Super Bowl, a stadion falain túlmutató lábnyomot hagy maga után. Míg a fosszilis tüzelőanyagokból előállított villamos energia az üvegházhatású gázok kibocsátásának második legnagyobb forrása, a Környezetvédelmi Ügynökség szerint a közlekedés a legnagyobb, és az USA kibocsátásának 28%-át teszi ki. A meccsre és a meccsről történő légi utazás a Nemzetközi Energiaügynökség szerint a légi közlekedés része, amely a globális energiával kapcsolatos szén-dioxid-kibocsátás 2%-áért felelős, írja a CNet.

„Egy ilyen megaesemény kibocsátási szintje a légi közlekedésből és az energiafelhasználásból adódóan egy nap alatt legalább a duplája az átlagosnak” – mondta Benjamin Leffel, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem közpolitikai fenntarthatósági tanszékének adjunktusa a New York Times-nak. 

A Super Bowl az Egyesült Államokban a magánrepülőgépek egyik legnagyobb éves vonzereje. A tavalyi, az arizonai Glendale-ben rendezett mérkőzésre 562 üzleti repülőgép érkezett a környékbeli repülőterekre. A 2022-es Los Angeles-i eseményre 752 érkezés volt a WingX üzleti repülést nyomon követő cég szerint.

Idén a tisztviselők szerint a Super Bowl a novemberi Las Vegas-i Nagydíjjal vetekedhet, amelyre a WingX 927 üzleti repülőgép érkezését jelentette a város három repülőterén. A várakozások szerint a Super Bowl hasonló szintű lesz Joe Rajchel, a Las Vegasra illetékes Clark Megyei Légügyi Minisztérium szóvivője szerint. 

A magánrepülőgépek pontos szén-dioxid-kibocsátásának számszerűsítése kihívást jelent. Az Egyesült Államok legtöbb önkormányzata, így Clark megye sem követi nyomon a kibocsátást. A Greenpeace 2023-as jelentése szerint a magánrepülőgépes utazás világszerte 573 000 tonna szén-dioxidot bocsátott ki 2022-ben.

Klara Maria Schenk, a Greenpeace bécsi székhelyű közlekedési kampányfőnöke szerint a becsléshez általában olyan mérőrendszert használnak, amely a WingX és a Small Emitters Tool, az Eurocontrol, az európai légiforgalmat irányító ügynökség által kifejlesztett számológép adataira támaszkodik. A megfelelő paraméterek beállítása és a kolosszális mennyiségű légiforgalmi adat konzisztenciájának biztosítása trükkös feladat, de véleménye szerint hogy ha az összes ilyen adat rendelkezésre áll, akkor a legjobb tudományos szabványok szerint ki lehet számítani a gépek kibocsátását. Összehasonlításképpen Schenk asszony csapata kiszámította, hogy a tavalyi Világgazdasági Fórumra Davosban leszállt 1040 magánrepülőgépes járat 350 000 autónak megfelelő széndioxid-kibocsátást eredményezett egy hét alatt.

Dr. Leffel megjegyezte, hogy a felső 1-2 százalék  magánrepülése bolygószintű probléma, ami felgyorsítja az éghajlatváltozást. Mi lehetne a megoldás? Létezik szabályozás, amely magában foglalhatná a magasabb adókat vagy a magánrepülőgépes repülések betiltását. Helyi szinten a tervek szerint 2028-ban elinduló Brightline West, a Los Angelest Las Vegasszal alig több mint két óra alatt összekötő nagysebességű elektromos vasútvonal várhatóan környezetvédelmi szempontból is nagy változást hoz majd. 

De még ezzel az alternatívával együtt is, Dr. Leffel felteszi az igazi nagy kérdést, ami most is és oly gyakran felmerül: Vajon a felső 1 százalék fogja használni? Vagy továbbra is csak beugrik a magánrepülőgépébe, nem foglalkozva a következményekkel?