Biden még elnöki ciklusának utolsó napjaiban is hozott olyan környezetvédelmi szabályozást, mellyel igyekezett megakadályozni a második Trump elnökség számára a környezet pusztítását elősegítő lépések bevezetését. Biden több amerikai földet és vizet tett védelem alá, nagyjából 271 millió hektárt, mint bármely más amerikai elnök.
A Washington Post elemzése szerint Biden a Trump-kormányzat által a környezetvédelmi politikák visszavágásának háromnegyedét célba vette vagy megsemmisítette, és 123 új saját környezetvédelmi politikát vezetett be. Most ezt az örökséget fenyegeti Donald Trump, aki többek között elutasítja azt a tudományos konszenzust, hogy az éghajlatváltozást elsősorban a fosszilis tüzelőanyagok elégetése és más emberi tevékenység okozza. Trump ígéretet tett arra, hogy visszavonja Biden több tucat környezetvédelmi szabályát és politikáját, amelyek szerinte veszélyeztetik a munkahelyeket és növelik Amerika más nemzetektől való függőségét.
A Biden-kormányzat tisztviselői és számos környezetvédelmi jogász azonban azt állítja, számos intézkedést nehéz lesz visszavonni a jogi, tudományos és politikai kihívások miatt. A Washington Post részletes elemzést készített arra nézve, hogy Trumpnak mennyire lesz nehéz dolga Biden környezetvédelmi szabályainak és politikáinak a módosítására. Ezt foglaljuk össze két részben.
Éghajlatváltozás és légszennyezés
A Környezetvédelmi Ügynökség (Environmental Protection Agency = EPA) véglegesítette az Egyesült Államok eddigi legszigorúbb határértékeit az autók és erőművek által kibocsátott üvegházhatású gázokra vonatkozóan.
Trump várhatóan végrehajtási utasítást ad ki, amelyben utasítja az EPA-t, hogy számos ilyen szabályozást helyezzen hatályon kívül és váltson fel. Ezek feloldása azonban időbe fog telni Trumpnak. Első ciklusa alatt Trump megpróbálta feloldani az Obama-kormányzat erre vonatkozó szabályozásait, a demokrata főügyészek és környezetvédelmi csoportok azonban számos ilyen visszavont szabályozást megtámadtak a bíróságon.
A perek során hosszas tudományos adatokra hivatkozva indokolták az erősebb szabályozás szükségességét, sok esetben sikeresen: a felperesek a Trump alatt kiadott fontosabb EPA-szabályok elleni perek 40 százalékát nyerték meg, míg Obama alatt 17,9 százalékát.
Fúrás és kitermelés
A Biden-kormányzat több millió hektárnyi szövetségi területen és vízen korlátozta az olaj- és gázfúrást, a bányászatot és más kitermelési tevékenységeket az érzékeny ökoszisztémák és a vadon élő állatok védelmének, valamint a klímaváltozás hatásainak csökkentése érdekében.
Viszont éppen Biden alatt döntött rekordot a hazai olajtermelés, az Egyesült Államok vált a legnagyobb olajkitermelővé a világon.
Ennek ellenére Trump szerint Biden „háborút” folytat az amerikai energia ellen, és ígéretet tett arra, hogy helyreállítja az USA „energiaipari dominanciáját”. A megválasztott elnök várhatóan utasítja majd a Belügyminisztériumot, hogy bővítse az árverésre bocsátott területeket, illetve ígéretet tett arra, hogy véget vet a Biden-kormányzat által a cseppfolyósított földgázt exportáló új létesítmények engedélyezésére vonatkozó szünetnek.
„Az első napon aláírom az energiatermelésre vonatkozó minden Biden-féle korlátozás megszüntetésére vonatkozó parancsot, megszüntetem az őrült elektromos járművekre vonatkozó mandátumát, eltörlöm a földgáz exportjának tilalmát, újra megnyitom az ANWR-t Alaszkában (Alaszkai Nemzeti Vadrezervátum, angolul Arctic National Wildlife Refuge”- mondta Trump decemberben.
Az olajvállalatok már több ezer fúrási engedéllyel rendelkeznek, melyeken még nem kezdték meg a kitermelést, így lehetséges, hogy nem fognak licitálni a Trump által újonnan meghirdetett területekre. A Biden-kormányzat metánra vonatkozó szabályozását pedig sok esetben maguk az iparági szereplők is támogatják, tekintettel annak környezetszennyező hatására.
Kémiai biztonság
Annak ellenére, hogy évtizedek óta rendelkezésre állnak tudományos bizonyítékok, az EPA-nak nehézséget okozott a mérgező vegyi anyagok betiltása az ipar erős ellenállása, a finanszírozási hiányok és egyéb bürokratikus késedelmek miatt. Ez Biden alatt kezdett megváltozni. Tavaly tavasszal például az EPA végre betiltotta az azbeszt egyetlen még használatban lévő formáját. Az ügynökség szigorúbb korlátozásokat vezetett be az ólomra, amely erős idegméreg, valamint a per- és polifluoralkil vegyületekre (PFAS), amelyeket „örök vegyületeknek” is neveznek.
Joel Tickner, a Massachusettsi Egyetem (Lowell) környezet-egészségügyi professzora és a vegyianyag-politika vezető szakértője szerint a Trump által kinevezett EPA-tisztviselők megpróbálhatják újraértékelni azokat a kockázatelemzéseket, amelyek alátámasztják ezeket a szabályozásokat.
Nagy kérdés azonban, mi várható Robert F. Kennedy Jr.-től, akit Trump az Egészségügyi és Humánszolgáltatási Minisztérium vezetésére jelölt. Kennedy egy „Tegyük Amerikát újra egészségessé” programot hirdetett meg, amely az élelmiszerekben és fogyasztási cikkekben található káros vegyi anyagok elleni fellépést szorgalmazza.
Környezetvédelem
Biden ambiciózus célt tűzött ki, az úgynevezett 30×30-at, amely szerint 2030-ra az ország földterületeinek és vizeinek 30 százalékát meg kell őrizni.
Biden végrehajtói hatalmát felhasználva 10 új nemzeti emlékhelyet hozott létre és négyet bővített. Ezzel szemben Trump első ciklusa alatt Utahban két nemzeti emlékhelyet összesen 769 ezer hektárral csökkentett, mondván, hogy a csökkentés „visszafordítja a szövetségi túlkapást”.
John Leshy szerint, aki Bill Clinton elnöksége alatt a Belügyminisztérium jogtanácsosa volt, nem világos, hogy Trump újra célba veszi-e ezt a két utahi emlékhelyet, a Bears Ears-t és a Grand Staircase-Escalante-t. Az is kérdéses még, hogy Trump vagy a Legfelsőbb Bíróság mondja-e ki a végső szót az ügyben.
John G. Roberts Jr., a Legfelsőbb Bíróság főbírája egy 2022-es memorandumban kifejezte azon véleményét, miszerint felül kellene vizsgálni az elnökök jogkörét a tengeri nemzeti emlékhelyek létrehozásával kapcsolatban az 1906-os Régiségtörvény alapján, amely felhatalmazza az elnököt arra, hogy minden amerikai javára földterületeket és vizeket védjen meg. Roberts ezzel egyértelműen jelezte, hogy a bíróság foglalkozhat a jövőben a kérdéssel.