Az uniós miniszterek kedden hivatalosan is elfogadták azt a jogszabályt, amely 2035-ig fokozatosan betiltja az új, környezetszennyező személygépkocsik és kisteherautók értékesítését, vagyis a szigorúbb EURO7 norma bevezetését. Mint ismeretes pár honapja, a kezdeti beleegyezésük ellenére Németország és néhány, ebben a témában szövetséges államok egy kis csoportja ellenvéleményt fogalmazta meg az EU-s szabályozás 2035-ös bevezetésével szemben. A jogszabály az EU „Fit for 55” zöld jogszabálycsomagjának kritikus része, amelynek célja a közúti közlekedés növekvő kibocsátásának kezelése és az EU teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának csökkentése 2030-ig.

Az új jogszabály tartalmaz egy átmeneti célt, amely szerint 2030-ig 55%-kal kell csökkenteni a kibocsátást, ami arra kényszeríti az autógyártókat, hogy az elkövetkező években növeljék az elektromos járművek értékesítését. Ez a lépés az EU szélesebb körű, az éghajlatváltozás elleni küzdelemre és a zöldebb, fenntarthatóbb jövő felé való elmozdulásra irányuló tervének része.

A megállapodás csak az Európai Bizottság és Németország közötti háttéralkut követően jött létre, amelynek keretében később további technikai jogszabályokat tesznek közzé, amelyek az e-üzemanyagokra vonatkozó megoldásokat tartalmazzák. Az e-üzemanyagok a benzin szintetikus, környezetbarátabbnak tartott, például légköri szén-dioxidból előállított alternatívái, amelyek, mivel légköri CO2-ot használnak fel, a szén-dioxid egyensólyuk közelíthet a nullához. Ez a megoldás lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy bizonyos körülmények között továbbra is használhassák a fosszilis tüzelőanyagoka ezen változatát.

Ezt a kiskaput azonban még jóvá kell hagyniuk az uniós intézményeknek, és a Bizottság azon ígérete is, hogy a technikai megoldás elutasítása esetén felülvizsgálja a CO2-kibocsátási normákat, szintén az Európai Parlament és a tagállamok jóváhagyásától függ.

A tehergépkocsik és az autóbuszok kibocsátására vonatkozóan külön jogszabályokat javasoltak, és az Euro 7-es szabványok alapján a járművek összes nem CO2-kibocsátó szennyezőanyagára kiterjedő, széleskörű szabálycsomagról is tárgyalnak.

E jogszabály elfogadása jelentős lépés a fenntarthatóbb és zöldebb Európa felé. Arra fogja késztetni az autógyártókat, hogy a fosszilis tüzelőanyagoktól a fenntarthatóbb energiaforrások felé mozduljanak el, ezzel hozzájárulva az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez és az éghajlatváltozás hatásainak mérsékléséhez.

Az új jogszabályt már csak az EU hivatalos lapjában kell közzétenni, hogy az elkövetkező hetekben hatályba léphessen. Mivel az EU elkötelezett a fenntarthatóság és az éghajlatváltozás elleni küzdelem mellett, a jövőben több ilyen jogszabályra számíthatunk, ahogy Európa egy zöldebb, fenntarthatóbb jövő felé halad.