Környezetszennyező, fogadd el 2.
Egyre többet látni, hogy utazó bloggerek, influenszerek tengeri vagy folyami sétahajós utazásról számolnak be. Majd sok esetben a következő posztjukban arról írnak, milyen fontos számukra a természet. Sajnos a kettő nem passzol. Hogy miért nem, a cikkben igyekszünk néhány számadattal és okkal megmutatni.
Egy ilyen utazás szén-dioxid-kibocsátása nagyjából kétszerese az ezzel egyenértékű repülőjáratok és egy szállodai tartózkodás szén-dioxid-kibocsátásának.
Az ágazat emellett hatalmas mennyiségű hulladékot bocsát ki közvetlenül a tengerbe, valamint nagymértékű mérgező légszennyezést okoz azokban a kikötőkben, ahol a hajók kikötnek – általában járó motorral.
- Egy közepes méretű tengerjáró hajó 12 000 személygépkocsival egyenértékű üvegházhatású gázokat bocsát ki, és több mint 1 milliárd gallon tisztítatlan szennyvizet engedhet az óceánba.
- A hat hónapos körutazási szezonban például egy Seattle és Alaszka között közlekedő hajó 559 414 utasának 1,1 millió tonna CO2-t bocsátott ki.
- A körutazások évente több mint egymillió tonna szemetet termelhetnek.
- Egy napi körutazás átlagosan 700-1000 kilogramm szén-dioxid-kibocsátással jár, ami jóval magasabb, mint a repülés, az autózás vagy egy hagyományos „szárazföldi” nyaralás.
- Egyetlen tengerjáró hajó kén-dioxid-kibocsátása napi 13,1 millió autó kibocsátásával is megegyezik, ami súlyosbítja a légszennyezést és a savas esőt.
- A Transport and Environment kampánycsoport tanulmánya szerint a sétahajók 2022-ben 17%-kal több szén-dioxidot pumpáltak ki, mint 2019-ben, míg a metánkibocsátás ugyanebben az időszakban 500%-kal nőtt.
Az iparágnak a természeti világra gyakorolt hatása a tengeri hajózás fellendülésével csak növekedni fog. A 2024-es sétahajókra szóló jegyeladások minden idők legmagasabb szintjét érték el. Az év végére 360 sétahajó összesen 30 millió utast fog szállítani, ami 9,2%-os növekedést jelent 2019-hez képest. Előrejelzések szerint 2028-ra az 1,9 milliárd fontos globális üdülési piac közel 4%-át fogja elérni a hajós körutazás és sétahajózás.
Mégis, a sétahajózás az az ágazat, amely egyáltalán nincs megfelelően szabályozva, sőt, a légi közlekedéshez hasonlóan, alacsonyabb környezetvédelmi normák szerint működik.
Európát nézve a legrosszabb kibocsátású hajók a sétahajók vagy a nagy kompok. Európa 20 legrosszabb szén-dioxid-kibocsátójának listáján, amelyet a Transport and Environment kampánycsoport a hajók szén-dioxid-kibocsátásának bejelentésére vonatkozó uniós jogszabályok által előírt adatok alapján állított össze, kilenc legnagyobb sétahajó, 10 komphajó és mindössze egy teherhajó szerepelt.
Érthető tehát, hogy a világ legnépszerűbb turisztikai célpontjainál a sétahajókkal szembe egyre erősebb az ellenállás. 2021-ben ezeket a hatalmas hajókat kitiltották Velence lagúnájából, mert veszélyt jelentettek a város történelmi épületeire. Idén nyáron az amszterdami és barcelonai sétahajók kerültek a tüntetők célkeresztjébe a vegyi szennyezés miatt, de a túlturizmus elleni szélesebb körű mozgalom részeként is egyre több városban igyekeznek kitiltani őket.
A Carnival hajótársaság, a világ legnagyobb hajózási társasága 2023-ban több szén-dioxidot termelt Európában, mint Skócia legnagyobb városa, Glasgow. A Transport and Environment kampánycsoport által a Guardian számára készített elemzés szerint a második legszennyezőbb klímavédelmi hajótársaság Európában az MSC volt, amelyet a Norwegian Cruise Line követett.
A Carnival Európába tartó hajóinak szén-dioxid-kibocsátása tavaly összesen 2,55 millió tonna volt. A 620 700 lakosú Glasgow városának legfrissebb, 2021-es kibocsátási adatai 2,43 millió tonna volt a városi tanács szerint. Az MSC 1,4 millió tonna, a Norwegian pedig 0,84 millió tonna CO2-t bocsátott ki. A Transport and Environment kampánycsoport elemzői az Európai Gazdasági Térségben közlekedő hajók által szolgáltatott, az uniós jogszabályok által előírt hivatalos szén-dioxid-kibocsátási adatokat használták.
A Sintef, egy európai kutatószervezet szerint a tengerjáró hajók teljes energiafogyasztásának akár 40%-át is a fedélzeten található „szállodai műveletek” – úszómedencék, fürdők, társalgók és éttermek – teszik ki.
Mit tesz ez ellen az iparág?
Az iparág igyekszik különböző technológiai fejlesztésekkel csökkenteni környezeti lábnyomát, például üzemanyagként a tengeri olaj helyett cseppfolyósított földgázt használni.
Januárban Miami kikötőjéből indult hétnapos körútra a világ legnagyobb sétahajója, az Icon of the Seas. A Royal Caribbean társaság 2 milliárd dollár értékű hajója 18 fedélzettel, hét úszómedencével és több mint 40 étteremmel, bárral és társalgóval rendelkezik. A hajó 365 méter hosszú – 35 méterrel hosszabb, mint az Eiffel-torony, és körülbelül ötször akkora, mint a Titanic. A hajót cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtják, amelyet a Royal Caribbean a „legtisztább égésű tengeri üzemanyagként” jellemzett.
A Cruise Lines International Association (Clia) szerint, amely az ágazat üzemeltetőinek 90%-át képviseli, mindössze 19 hajó, azaz a flotta 6,7%-a működik cseppfolyósított földgázzal jelenleg. Ez az arány 2028-ra 10%-ra emelkedik. A következő öt évben több mint 15% lesz akkumulátortárolóval felszerelve, 15% pedig metanollal is képes lesz működni, az első 2025-ben.
A környezetvédők azonban arra figyelmeztettek, hogy bár a cseppfolyósított földgáz, -amely szintén fosszilis üzemanyag – tisztábban ég, mint a tengeri olaj, jelentősen károsítja az éghajlatot, mivel szennyező metán kerül a légkörbe, amely 20 év távlatában mintegy 80-szor erősebb, mint a szén-dioxid. Bryan Comer, az International Council on Clean Transportation amerikai kutatóintézet igazgatójának becslése szerint a cseppfolyósított földgáz tengeri üzemanyagként való felhasználása 120%-kal több üvegházhatású gázt bocsát ki az életciklusa során, mint a tengeri olaj.
Érdekesség, hogy míg a nagyobb hajók (10 000 bruttó tonnánál nagyobbak) a legnagyobb mértékben hozzájárulnak az ágazat teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának 90%-át kitevő kibocsátáshoz, a szén-dioxid-mentesítésben inkább a kisebb hajókkal rendelkező társaságok járnak élen.
A norvégiai székhelyű Hurtigruten, amely három kisebb, hibrid technológiával működő hajót üzemeltet, 2030-ban szeretné piacra dobni a „SeaZero”-t, az első klímakibocsátásmentes, elektromos meghajtású sétahajót. A francia Selar sarkvidéki vállalat célja, hogy 2026-ra a nap, a víz és a szél segítségével táplálja a futurisztikus Captain Arcticot, egy 36 személyes sarkvidéki expedíciós hajót.
Néhány kutatás eredménye a hajós körutazások és sétahajók okozta környezeti károkról:
- A Colorado Boulder Egyetem elemzése szerint egy nagy tengerjáró hajó naponta akár 80 645 gallon (304 593 liter) tengeri üzemanyagot is felhasználhat. A tengeri üzemanyagok a kibocsátást okozó fosszilis tüzelőanyagok változatai, ezért nagy a szén-dioxid-kibocsátásuk.
- A körutazások sok más nyaralási formához képest is különösen szén-dioxid-intenzív utazási módot jelentenek. A Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT), egy amerikai székhelyű nonprofit szervezet elemzése szerint még a leghatékonyabb tengerjáró hajók is több szén-dioxidot bocsátanak ki utaskilométerenként, mint egy utasszállító repülőgép. A legnagyobb és leghatékonyabb tengerjáró hajók utasonként és kilométerenként körülbelül 250 gramm CO2-t bocsátanak ki, ami lényegesen magasabb, mint a légi közlekedés szén-dioxid-intenzitása, amely utasonként és kilométerenként 10 és 130 gramm CO2 között mozog. Meglepő módon egy személy a tengerjáró hajón ugyanannyi CO2-t bocsát ki, mint aki repülővel utazik és szállodában száll meg. Egy személy egy sétahajón naponta 421,43 kilogramm CO2-t bocsát ki.
- A Föld Barátai nevű nonprofit szervezet elemzése szerint egy Seattle körüli körutazáson részt vevő utas átlagos CO2-kibocsátása nyolcszor magasabb, mint egy Seattle-ben a szárazföldön nyaraló turistaé
- A Transport & Environment nonprofit szervezet elemzése szerint az Európában 2022-ben közlekedő 218 sétahajó több kénoxidot (SOx) bocsátott ki, mint egymilliárd autó, vagyis 4,4-szer többet, mint a kontinens összes autója. Az kénoxid károsíthatja a fákat, mivel csökkenti a növekedést, és hozzájárulhat a savas esőkhöz, amelyek károsíthatják az érzékeny ökoszisztémákat. A szennyezőanyagnak való kitettség az emberi légzőszerveket is károsíthatja, és légzési problémákat okozhat.
- A tengerjáró hajók nitrogén-oxidokat (NOx) bocsátanak ki a légkörbe, ami hatással van a környezetre és az emberi jólétre. A tengerjáró hajók az európai személygépkocsik által kibocsátott nitrogén-oxid-részecskék 15%-át teszik ki. Marseille-ben, ahol 2017-ben 57 tengerjáró hajó kötött ki, NOx-kibocsátásuk majdnem megegyezett a város 340 000 személygépkocsijának egynegyede által kibocsátott NOx-kibocsátással.
- A fekete szén egy másik nagy probléma. Ez a korom összetevője, amely súlyosbíthatja az éghajlatváltozást, különösen az Északi-sarkvidéken. A feketeszén-kibocsátás 6%-át teszik ki annak ellenére, hogy a globális flottának mindössze 1%-át teszik ki.
- A hulladék szintén óriási probléma. 2019-ben több mint 31 milliárd liter (8,5 milliárd gallon) mérgező hulladékot bocsátottak ki Kanada nyugati partjainál az Alaszkába tartó és onnan induló sétahajók.
- Emellett a hajók zajszennyezése károsítja a tengeri élővilágot. Egy 2012-es tanulmány megállapította, hogy a hajók hanglokátorai által keltett középtávú zajok átfedik a kék bálnák egymásnak szóló hívásait, így megzavarják kommunikációjukat.
Noha mindez személyes vélemény, mégis azt javaslom: a nagy sétahajók és az egy-két hetes hajós utazások, folyón, tengeren és óceánon is környezetszennyezők. Ne fogadd el, válassz más nyaralási formát.