Új nemzetközi 2200 méteres kifutópályával felszerelt nemzetközi repülőtér nyílt meg november 28-án Grönland fővárosában, Nuukban. A Nuuk városában megvalósuló beruházás célja a tömegturizmus fejlesztése ezen a helyen, ami azonban jelentős aggodalmakat vet fel a világ legnagyobb szigetének egyedülálló természeti környezetére gyakorolt hatásaival kapcsolatban.
Grönland elsősorban érintetlen és világviszonylatban is egyedülálló természeti környezetével vonzza a turistákat. A szigetet 2023-ban több mint 140 000 ember kereste fel, sétahajókon vagy repülővel, ami 36,5%-os növekedést jelent 2022-hez képest.
Az új repülőtér az Air Greenland bázisául szolgál majd, amely egy Airbus A330neo típusú repülőgépet üzemeltet majd a dániai Koppenhágába tartó útvonalon. A repülőgép óránként 800 utast tud majd fogadni. A járatok Nuukot az izlandi Reykjavikkal is összekötik majd. Júniustól pedig a United Airlines szezonális nonstop járatokat kínál majd a Newarkból (New Jersey), amelyek alig több mint négy óra alatt érnek ide.
Becslések szerint a látogatók száma évente 9%-kal nőhet, ami próbára teszi a régió szolgáltatásait és szállodai infrastruktúráját. Hosszú távon Nuukot az a veszély fenyegeti, hogy komolyan hiányozni fog a szálláskapacitás, mivel az éttermek és a szálláshelyek száma korlátozott.
A tervek szerint 2026 végén két további repülőtér nyílik Grönlandon Ilulissat és Qaqortoq városokban. Grönland gazdasága nagymértékben az állami szektortól és a halászattól függ, és a legtöbb árucikket importálni kell, de vannak erőfeszítések a diverzifikációra. A politikusok azt remélik, hogy az új infrastruktúra olyan ágazatoknak, mint a bányászat és a turizmus, lendületet ad.
A turizmus nyer, a környezet veszít
A nagy nyertes a turizmus lesz. A grönlandi kormány célja, hogy a turizmus 2035-re az exportérték 40%-át adja. E cél eléréséhez a turisták számának meg kellene duplázódnia.
A szakértők azonban aggodalmukat fejezik ki, hogy a tömegturizmus fejlődése nem árthat-e Grönland természetének, hasonlóan ahhoz, ami Izlandon történt. A turisták számának növekedése ott az infrastruktúra bővüléséhez vezetett a környezet rovására.
A repülőtér építésének következményei azonban messze túlmutatnak az egyszerű infrastruktúrán. Az éghajlatváltozás súlyosan érinti Grönlandot, és a turizmus fokozódása katasztrófát jelenthet a helyi biodiverzitás számára. A gleccserek visszahúzódása, a hőmérséklet emelkedése és az erdőirtás az ökológiai válság tünetei, amelyeket a légi és szárazföldi forgalom növekedése tovább súlyosbíthat.