Keddtől Londonban a régebbi, környezetszennyező autóval közlekedők napi 12,50 font díjat kell fizessenek. Az új díjfizetési terv azonban erőteljes tiltakozásokat váltott ki, a rendőrség szerint több száz rendszámtábla-leolvasó kamerát rongáltak meg, kapcsoltak le vagy loptak el az életbe lépett, a régebbi járművekre kivetett környezetszennyezési díj ellenzői.
Az ULEZ néven ismert londoni terv napi 12,50 fontos (kb. 5530 Ft) díjat vet ki a 2006 előtt gyártott benzinüzemű személygépkocsik és kisteherautók többségére, valamint a 2015 előtti dízelüzemű járművekre. London központjában 2019-ben vezették be, majd 2021-ben kiterjesztették a város belső külvárosaira is. Keddtől egész Nagy-Londonra kiterjed, beleértve a kiterjedt külső elővárosokat is, ahol a város 9 millió lakosának több mint fele él.
„Még mindig túl sok a mérgező légszennyezés, amely tartósan károsítja a fiatal londoniak egészségét, és évente több ezer korai halálesethez vezet. Az ULEZ kiterjesztése London egészére azt jelenti, hogy 5 millióval több ember lélegezhet tiszta levegőt és élhet egészségesebb életet.” – mondta Sadiq Khan, London polgármestere novemberben, amikor bejelentette a legutóbbi kiterjesztést.
A magukat Blade Runnersnek nevező önbíráskodók által elkövetett vandalizmus azt mutatja, hogy a város ultraalacsony kibocsátású zónája miatt felkorbácsolódtak az indulatok. A kritikusok szerint ez a külvárosi lakosokat bünteti, akiknek a munkájuk és az alapvető utazások miatt szükségük van az autójukra. Néhány külvárosi lakos szerint ez egy elviselhetetlen új kiadás lesz, a megélhetési költségek szorítása közepette, amikor az infláció tavaly év végén meghaladta a 11%-ot. London külvárosaiban magasabb az autóhasználat és kevesebb a tömegközlekedés, mint a városközpontban.
Az Egyesült Királyságban a légszennyezés csökkentésére és az autóhasználat visszaszorítására irányuló lépések politikai robbanáspontokká váltak. A kérdés júliusban került fel az országos politikai napirendre, amikor a kormányzó konzervatívok váratlanul megnyertek egy rendkívüli választást London külső részén, Uxbridge kerületében, mivel az ellenzéki Munkáspárthoz tartozó Sadiq Khan, London polgármestere által bevezetett illeték ellen kampányoltak. Azóta Rishi Sunak miniszterelnök kérte a kis forgalmú városrészek felülvizsgálatát, és az autósokkal szemben ellenségesnek minősítette a Munkáspártot. Emellett új északi-tengeri olaj- és gázfúrásokat hagyott jóvá, ami azzal a váddal illette az Egyesült Királyságot, hogy visszalép az éghajlatváltozással kapcsolatos kötelezettségvállalásaitól. Sunak kormánya azt állítja, hogy továbbra is elkötelezett amellett, hogy 2030-ig betiltja az új gáz- és dízelüzemű autók értékesítését, és 2050-re eléri a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást. A Munkáspártot megrázta az Uxbridge-i eredmény, annak ellenére, hogy országszerte nagy előnyben van a közvélemény-kutatásokban. Keir Starmer frakcióvezető felszólította London polgármesterét, hogy „gondolkodjon el az ULEZ kiterjesztésén, de Khan elutasította a halasztást. Kibővítette azonban augusztus elején a roncsautó-programot a régi járművek lecserélésére, és akár 2000 font (884 ezer Ft) összegű támogatást biztosít minden olyan londoni lakosnak, akiknek olyan autója vagy motorkerékpárja van, amely nem felel meg az ULEZ-szabványoknak.
Nem egyedi eset a hasonló díjszabások bevezetése, hiszen Stockholmban 2007 óta, Szingapúrban pedig már 1975 óta alkalmaznak úthasználati díjszabást a torlódások kezelésére, New York City pedig éppen készül bevezetni. Kathy Hochul kormányzó júniusban közölte, hogy a város engedélyt kapott arra, hogy a Manhattan belvárosába behajtó autósoknak dugódíjat kelljen majd fizetniük. Több mint fél évszázadnyi próbálkozás után így New York City lehet az első amerikai város, amely már jövő tavasszal bevezetheti a dugódíjat, amit csúcsidőben 9 és 23 dollár között kell majd fizetniük az autósoknak. A New York-i útdíj célja, hogy naponta legalább 10%-kal csökkentse a torlódási zónába behajtó járművek számát. A torlódások csökkentése a bolygót fűtő szén-dioxid-kibocsátást és egyéb szennyezést is csökkentené. A terv azonban máris jogi kihívás elé néz, mivel júliusban New Jersey pert indított az amerikai közlekedési minisztérium ellen, amely a végső jóváhagyást adta a New York-i dugódíjra.