Az európai kontinens hamarosan jobb vasúti összeköttetésekkel rendelkezik majd számos tagállam között, mivel az Európai Bizottság tíz kísérleti projekt támogatásáról döntött, amelyek célja új vasúti szolgáltatások létrehozása vagy a meglévők javítása.

A Bizottság január 31-én kiadott közleménye szerint ezek az új és továbbfejlesztett vasúti kapcsolatok képesek jobban összekötni Európát, így a tagállamok közötti vonatközlekedés gyorsabb, sűrűbb és megfizethetőbb lesz – írja a SchengenVisaInfo.com.

Adina Vălean, az EU közlekedési biztosa az intézkedést kommentálva elmondta, hogy az EU vasúti piacának előre kell lépnie, hogy jobban és gyorsabban tudjon reagálni a környezetbarát utazás iránti növekvő keresletre.

„Ezért az Európai Bizottság ezzel az intézkedéssel segíteni kívánja a vasúttársaságokat abban, hogy a határokon átnyúló vasúti közlekedés számos akadálya megszűnjön és új nemzetközi vasúti összeköttetések jöjjenek létre, nappal és éjszaka egyaránt.” – mondta a biztos.

A tíz új projekt, amely között hazai is található, a következő:

  • Németország-Dánia-Svédország összeköttetés, a következő országok részvételével:
  1. SJ – éjszakai vonat Stockholm – Koppenhága – Berlin (új szolgáltatás)
  2. SJ – nappali vonat Hamburg – Göteborg (és esetleg Oslo, a DSB-vel és a DB-vel együttműködésben (új szolgáltatás))
  3. Snälltaget – éjszakai vonat Stockholm – Koppenhága – Berlin (javított szolgáltatás)
  4. České dráhy – Prága – Berlin – Koppenhága, a DB-vel és a DSB-vel együttműködésben (új szolgáltatás).
  5. Flixtrain – Lipcse – Berlin – Koppenhága – Stockholm (új szolgáltatás)
  • European Sleeper – éjszakai vonat Amszterdam – Barcelona (új szolgáltatás)
  • Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya – Katalónia és Dél-Franciaország összekötése (új szolgáltatás)
  • Ferrovie dello Stato Italiane /Deutsche Bahn – Róma – München és Milánó – München (új szolgáltatás)
  • Flixtrain – München – Zürich (új szolgáltatás)
  • Magyar Közlekedési Minisztérium – Magyarország, Ausztria és Nyugat-Románia (új szolgáltatás)
  • ILSA – Lisszabon – A Coruña és Lisszabon – Madrid (új szolgáltatás)
  • Midnight Trains – éjszakai vonat Párizs – Milánó – Velence (új szolgáltatás)
  • Nederlandse Spoorwegen – Amszterdam – London járat, az Eurostarral együttműködve (javított szolgáltatás)
  • WESTbahn, München – Bécs – Budapest (új szolgáltatás, amely a meglévő szolgáltatás kiterjesztése).

A projektek elindulásához csak az EU Bizottság jóváhagyására van szükség.

Az Európai Statisztikai Hivatal, az Eurostat adatai szerint tavaly összesen 261 milliárd utaskilométert tettek meg az EU-ban vasúti közlekedéssel. Bár 2020-hoz képest 17 százalékkal nőttek ezek a számok, még mindig 37 százalékkal alacsonyabbak, mint 2019-ben, a járvány előtt.

A világjárvány során a vasúti utasok számának csökkenése leginkább Írországot sújtotta a 64 százalékos visszaeséssel, őket Olaszország 51 százalékos, Szlovákia pedig 50 százalékos csökkenéssel követte.

Kiemelt kép: vonat a német vasúton – Daniel Abadia