Kezdjük az alapokkal: Kelet-Afrikában az egyik legjellegzetesebb tömegközlekedési eszköz a “Boda boda”. Ez egy két, néha háromkerekű, hétköznapi motorkerékpár, amire az utasok felpattannak és a hátsó ülésen vitetik magukat az uticéljukhoz. A Boda bodákkal a probléma az, hogy ezek a füstölgő motorkerékpárok a környezetszennyezés egyik fő okozói Kelet-Afrikában, ráadásul a „Boda boda” motorkerékpáros taxik mindenütt jelen vannak például Kenya útjain. A kelet-afrikaiak mintegy 6 százaléka használja őket a napi bevételei biztosításához, de mivel a piacon az egyik legnagyobb CO2-kibocsátású járműveknek számítanak, jelentős környezetszennyezők is.

Kapcsolódó cikk

Sajnos eddig az akkumulátoros alternatívák vagy túl megbízhatatlanok, vagy túl drágák voltak a legtöbb kenyai számára. De most az olcsóbb, tisztán elektromos meghajtású alternatívának köszönhetően egy sebességgel feljebb kapcsoltak a versenyben, hogy kiszorítsák a szennyező változatot az utakról. Egy svéd cég nők által épített akkumulátoros motorkerékpárokkal indítja el az elektromos járművek forradalmát Kelet-Afrikában. 

És itt lép be a Roam, amelyet hat évvel ezelőtt a svéd Linköpingi Egyetem kutatási projektjeként alapítottak. A Roam Air elektromos motorkerékpárját ma már Afrikában, Kenyában tervezik, és 40 százalékban női munkaerő készíti. A motort 1500 dollárért (543 ezer forintért) árulják – olcsóbban, mint sok hasonló motorkerékpárt. Ráadásul károsanyag-kibocsátásmentes és 75 százalékkal olcsóbb az üzemeltetése is.

Kapcsolódó cikk

A Roam döntős volt az Earthshot Prize tiszta levegő kategóriájában, miután 160 prototípust próbáltak ki a zord afrikai terepen. A cég azt tervezi, hogy 2026-ra évi 150 000 motorkerékpárt gyárt. 

Kiemelt kép: Boda-boda Ugandában, valahol az A109-es úton, Jinja és Malaba között – Fotó: Daryona. Forrás: Wikimedia