Bezárná az úgy „SUV loophole-t” Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA), amely nemrégiben új szabályokat javasolt a járművek által okozott szennyezésre vonatkozóan, amelyek jelentősen megváltoztathatják az ottani autóipart és emberek millióinak vezetési szokásait. A végső cél az, hogy több elektromos jármű közlekedjen az utakon, egyben ezek az új szabályok kevésbé tennék vonzóvá az autógyártók számára a nagyméretű járművek értékesítését.
A javasolt szabályok az Egyesült Államok járműpolitikájának egy olyan területét érintenék, amelyet ” SUV loophole-nak” neveznek. Ez a kiskapu az 1970-es években jött létre, amikor az ország első autókkal összefüggő légszennyezettségi szabályait megalkották. Az amerikai törvényhozók azért hozták létre a SUV-loophole-t, hogy a teherautókra a személygépkocsiknál enyhébb üzemanyag-hatékonysági szabályok vonatkozzanak. Ez 2010-ig változatlan maradt, amikor az Obama-kormányzat alatt az EPA új kivételt hozott létre a nagyméretű járművekre vonatkozóan a „lábnyomuk” alapján. Ez pont az, aminek hallatszik. A nagyobb „lábnyomú” vagyis a futóművük által nagyobb területet elfoglaló autókat értékesítő autógyártóknak kevésbé szigorú kipufogógáz-kibocsátási szabályokkal kellett szembenézniük, mint a szedánokat vagy kompakt járműveket forgalmazó gyártóknak.
A járművek lábnyoma határozza meg, hogy a kibocsátási szabályok szempontjából teherautónak vagy személygépkocsinak minősül-e az adott jármű. Ez a kategorizálás lehetővé tette az autógyártók számára, hogy nagyobb SUV-kat és teherautókat értékesítsenek, mivel a kisebb „teherautók” csökkentették az általuk értékesített járművek összkibocsátását, mivel egy SUV, bár teherautónak minősül a szabályozás szerint, jóval kevesebb a CO2 kibocsátása, mint egy vontatmánnyal közlekedő nyergesvontatónak, viszont a flottaértékbe ez is beleszámított, így ez segítette őket a szövetségi kipufogógáz-kibocsátási szabályok betartásában.
Ez a kiskapu azonban a személygépkocsik és a könnyű teherautók közötti határok elmosódásához vezetett. Az autógyártók kifejlesztettek egy új járműkategóriát, a crossover-utilityt, amely funkcionálisan személyautónak minősül. Ezeket a járműveket a családok használják napi ingázásra, és például a szabályozás szerinti kisvállalkozásokban, mint például az építkezések, nincs szerepük. Mindazonáltal, mivel négykerék-meghajtással, valamivel több rakodótérrel vagy harmadik üléssorral rendelkeznek, teherautónak minősülnek, legalábbis a károsanyag-kibocsátási előírások szempontjából.
Ennek eredményeképpen az SUV- és teherautó-eladások meredeken emelkedtek, és az új járművek eladásának háromötödét teszik ki, szemben az egy évtizeddel ezelőtti egyharmaddal. A személygépkocsi-eladások viszont az eladott új járművek mintegy feléről mindössze minden ötödére zuhantak. Ezeknek a nehezebb járműveknek az elterjedése káros a bolygóra nézve. A Nemzetközi Energiaügynökség jelentése szerint a terepjárók mintegy 20%-kal több olajat fogyasztanak, mint az átlagos közepes méretű, nem terepjáró autók. A világ 330 millió SUV-ja 2022-ben egymilliárd tonna szenet szabadított fel. Ha a terepjárók egy országban lennének, akkor az az ország a világon a hatodik helyen állnának az összes kibocsátás tekintetében, közvetlenül Japán mögött.
A nehezebb járművek térhódítása a gyalogosok közúti halálozásának tízéves növekedéséhez is vezetett, ami az amerikai autók méretének növekedésével függ össze. A nagyobb járművek által nagy sebességgel elütött emberek kevésbé valószínű, hogy túlélnek.
Olyan országok, mint Norvégia, Franciaország és Washington, lépéseket tettek a járművek súlyalapú megadóztatására, így ösztönözve az autóvásárlókat a kisebb járművek használatára. A legtöbb amerikai döntéshozó, beleértve a szövetségi döntéshozókat is, elzárkózik mindentől, ami korlátozná a járművek méretét. Az EPA új javaslatai azonban megváltoztatnák a „lábnyomra” vonatkozó szabályokat, és a személygépkocsikra és tehergépkocsikra vonatkozó kibocsátási követelményeket a személyautókéhoz hasonlóbbá tennék. Ha a változtatás átjut a törvényhozáson, az arra késztetheti az autógyártókat, hogy a jelenleginél kisebb járműveket gyártsanak, vagy legalábbis visszatarthatja őket attól, hogy még nagyobbakat tervezzenek.
A javasolt rendeleteket a nyilvános véleményezési időszak során hónapokig vitatják és finomítják, amíg véglegesíthetik azokat. Az EPA szóvivője, Shayla Powell szerint a javasolt rendeletmódosítások „…sem a járműméret növelésére, sem annak csökkentésére vagy a kategóriák megváltoztatására nem bátorítják a gyártókat…”. Azt is elismerte, hogy a szabályok befolyásolhatják az autógyártók tervezési döntéseit, mondván, hogy az új szabályok „elriasztják a gyártókat flottán belüli kategóriaváltásoktól, mint megfelelési mechanizmustól”.
Az autógyártóknak azonban a károsanyag-kibocsátási szabályokon kívül is van okuk arra, hogy nagyobb járműveket értékesítsenek. A terepjárók és teherautók előállítása általában csak egy kicsivel kerül többe, mint a kisebb járműveké, de a fogyasztók akár 50%-kal többet is hajlandóak fizetni értük, így a haszonkulcsok sokkal magasabbak. (WIRED)
Kiemelt kép: JEEP stand egy autókiállításon – fotó: Joseph Brent