Várhatóan idén érik el minden idők legmagasabb értékét a magánrepülőgépek eladásai az amerikai Institute for Policy Studies kutatóintézet és a Patriotic Millionaires csoport jelentése szerint. A magánrepülőgépek globális száma az elmúlt két évtizedben megduplázódott, és tavaly minden eddiginél több magánrepülőgépet szállítottak le a megrendelőknek. A jelentés szerint a magánrepülőgépek növekvő száma óriási terhet jelent a bolygó számára, mivel az ágazat üvegházhatású gázkibocsátását – amely a világjárvány óta csaknem negyedével nőtt – alig korlátozzák. A magánrepülőgépes utazások növekedése annak ellenére következett be, hogy a magánrepülőgépek a globális légiközlekedési piacnak csupán 4%-át teszik ki, miközben utasonként körülbelül tízszer annyi üvegházhatású gázt termelnek.

A jelentés a magánrepülőgépekre kivetett adók emelésére szólít fel, azzal érvelve, hogy a kereskedelmi járatok utasai gyakorlatilag a magánszektort támogatják. Az Egyesült Államokban a magánrepülésre kivetett adók a Szövetségi Légügyi Hatóságot finanszírozó adóbevételek mindössze 2%-át adták, amely a járatok 17%-át bonyolítja le. A Patriotic Millionaires 10%-os adót javasolnak a használt magánrepülőgépek vásárlására, és 5%-os adót az új repülőgépekre. Ezek az intézkedések tavaly 2,6 milliárd dollárnyi adót hoztak volna – áll a jelentésben. A csoport azt is szeretné, ha a magánrepülőkre kivetett üzemanyagadót legalább megdupláznák a kereskedelmi célú repüléshez képest.

A jelentés kiemeli a milliárdos vállalkozót, Elon Muskot is, mint „az USA legaktívabb magasrepülőjét”, aki a becslések szerint 2022-ben 171 repülést hajtott végre, köztük egy hat percig tartó utazást, és több mint 800 000 liter repülőgép-üzemanyagot fogyasztott el ezzel, ami több mint 2000 tonna CO2-kibocsátást eredményezett. Tavaly 4 millió dollár magánrepülőgépadót fizetett volna, ha a javasolt adóemeléseket végrehajtják.

A jelentésre reagálva a Patriotic Millionaires alelnöke és a Card Marketing Services alapítója, Stephen Prince bejelentette, hogy eladja a repülőgépét, mondván: „Gyakorlatilag lehetetlen összeegyeztetni a környezet és az emberiség iránti aggodalom akár egy cseppnyi részét is azzal a legfőbb önzéssel, hogy egyedül szállok fel egy nagy repülőgépre. Ez egyszerűen nem helyes”.

A jelentés kiemeli, hogy foglalkozni kell a magánrepülőgépes utazások környezeti hatásaival. Bár az adók és a szabályozás szigorítása hatással lehet az így realizált utakra, más intézkedésekre, például alternatív üzemanyagok felhasználására vagy hatékonyabb motorokra is szükség lesz.

Kiemelt kép: magángép – Fotó: Erik Brouwer