A montreali Rosemont-La Petite-Patrie kerület úttörő jellegű lakossági parkolási engedélyezési rendszert vezet be, amely figyelembe veszi az autók súlyát és motortípusát is. Ez az innovatív megközelítés arra kívánja ösztönözni a lakosokat, hogy a tisztább és kisebb járművek mellett döntsenek, miközben a telekocsi-megosztási szolgáltatások használatát is elősegíti – ez a stratégia számos európai város számára is követendőnek bizonyulhat.
A 2023. július 1-jétől kezdődően az új parkolási engedélyezési rendszer a jármű motortípusa és súlya alapján határozza meg az engedély árát. Két motorkategória van: egyrészt az elektromos, hidrogén- és plug-in hibrid autók, és az összes többi motortípus (dízel, benzines, kétütemű). Az 1,549 tonnánál kisebb tömegű, tisztább motorral rendelkező autóknak 115 kanadai dollár lesz a parkolási matricájuk ára. Hasonlóképpen, a könnyebb, 1,249 tonnánál kisebb tömegű, benzin- és dízelmotorral felszerelt autók tulajdonosai is ugyanannyit fizetnek majd.
A parkolási díjak a jármű súlyának növekedésével emelkednek. Az 1,85 tonnánál nagyobb tömegű, tisztább autók tulajdonosainak 205 dollárt kell fizetniük, míg a benzin- és dízelüzemű autók tulajdonosainak akkor kell ezt a díjat fizetniük, ha járművük súlya meghaladja az 1,6 tonnát. A lakossági parkolási rendszer az alacsony jövedelműek, a mozgáskorlátozottak és az autómegosztó szolgáltatások tagjai számára kedvezményes díjakat kínál majd.
Az innovatív díjszabási rendszer hátterében az áll, hogy Montrealban az autóhasználat gyorsabban növekszik, mint a lakosság száma. A 2001 és 2021 közötti időszakban a felnőtt lakosság 11,3%-os növekedése mellett a személygépkocsik száma 21,7%-kal, a könnyű tehergépkocsiké pedig elképesztő, csaknem 190%-os növekedést mutatott.
François Limoges, Rosemont-La Petite-Patrie városrész polgármestere hangsúlyozta, hogy az új díjszabási rendszer célja a kisebb járművek használatának, valamint a telekocsi-használat és az autómegosztó szolgáltatások igénybevételének ösztönzése. A kezdeményezés célja, hogy kezelje a montreali autótulajdonlás eszkalálódó tendenciáját és annak lehetséges következményeit.
Egy olyan rendszer bevezetésével, amely a lakosokat a tisztább és kisebb járművek választására ösztönzi, a montreali Rosemont-La Petite-Patrie kerület reméli a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését és a forgalmi torlódások enyhítését. Az árképzési rendszer illeszkedik a fenntarthatóbb közlekedési rendszerre való áttérésre irányuló szélesebb körű erőfeszítésekhez, ami létfontosságú az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a levegőminőség javítása szempontjából.
Továbbá az árképzési rendszerben az autómegosztó szolgáltatások segítése összhangban van azzal a globális trenddel, hogy az egyéni autótulajdonlásról a hatékonyabb és környezetbarátabb mobilitási megoldások felé mozdulunk el. A lakosok autómegosztó platformok használatára való ösztönzésével a kerület célja, hogy csökkentse az utakon közlekedő járművek számát, ami a torlódások csökkenéséhez, a levegő minőségének javulásához és a parkolóhelyek hatékonyabb kihasználásához vezet.
Bár ezt a kezdeményezést csupán Montreal egy bizonyos kerületében fogják megvalósítani, sikere megnyitja az utat a hasonló rendszerek előtt, amelyeket más régiókban is elfogadhatnak, Kanadában és külföldön egyaránt. Különösen az európai városok profitálhatnának ebből a modellből, mivel hasonló kihívásokkal néznek szembe a városi mobilitás és a környezeti fenntarthatóság terén. (elits.org)