A BMW, a Renault és a Peugeot PHEV-ek mindegyike túllépte a szabványos laboratóriumi tesztek során megadott széndioxid-kibocsátást, az utcai tesztek szerint
A népszerű plug-in hibrid autók lényegesen több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint amennyit a hivatalos mérések állítanak – derül ki abból az új közúti tesztből, amit többek között a Grazi Műszaki egyetem kutatói végeztek, és amelyek tovább növelik a környezetkímélőbbnek eladott autók valódi hatásával kapcsolatban felmerülő aggodalmakat.
A BMW, a Renault és a Peugeot plug-in hibrid autói mind sokkal több szennyezőanyagot bocsátanak ki, mint a szabványos laboratóriumi tesztek állítják, különösen a BMW 3-as sorozat, amely több mint háromszor annyit, mint amennyit a reklámokban láthatunk – állítja az osztrák Grazi Műszaki Egyetem kutatása.
A plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) egy, a teljesen elektromos járműveknél jóval kisebb akkumulátort kombinálnak egy hagyományos benzin- vagy dízelmotorral. Az autógyártók szerint ezek a járművek a két meghajtástípus legjobb tulajdonságait kínálják, mivel lehetővé teszik a tulajdonosok számára, hogy nagy távolságokat tegyenek meg, miközben megmarad a zéró károsanyag-kibocsátás. Az ellenkampány elindítói azonban azzal érvelnek, hogy az autók a gyártók által elmondottaknál nagyobb mértékben szennyezik a környezetet.
A kutatás szerint a BMW 3-as sorozat 112 g szén-dioxidot bocsátott ki kilométerenként az utcai teszteken, ami háromszorosa a hivatalos 36 g-os értéknek. A Peugeot 308-as modellje a hivatalos 27 grammos értéknél 20%-kal több szennyezőanyagot juttatott a környezetbe, míg a Renault Megane 70%-kal haladta meg a hivatalos 30 grammos értéket.
Független csoportok, köztük a brit Which? fogyasztói csoport tesztjei többször megállapították, hogy a PHEV-k több üzemanyagot égetnek el, mint amennyit a laboratóriumi adatok sugallnak. A több üzemanyag elégetése pedig növeli az üzemeltetési költségeket és a szennyező szén-dioxid-kibocsátást is.
Miután a 2020-ban végzett hasonló elemzéseik a PHEV-ek esetében a reklámozottnál jóval magasabb kibocsátást találtak, a Transport & Environment (T&E) kampánycsoport megbízta a grazi kutatókat, az elemzés elvégzésére, különösen annak fényében, hogy egyes felhasználók nem töltik fel az plug-in hibrid járműveiket használat előtt. A kutatás legfrissebb adatai is arra utalnak, hogy a PHEV-technológia egyes újabb modellekben még mindig jóval nagyobb mértékben szennyezi a környezetet, mint azt a hivatalos tesztek sugallják.
A Peugeot és a BMW sem tudta teljesíteni a hivatalos nulla károsanyag-kibocsátási tartományt. A Peugeot 308 az elektromos hatótávjának alig több mint felét, míg a BMW 3-as sorozat a háromnegyedét érte el.
A T&E szerint a tesztek azt mutatják, hogy a kormányoknak a hibridek helyett inkább a teljesen elektromos járművek vásárlását kellene ösztönözniük. Anna Krajinska, a T&E járműkibocsátásért felelős vezetője elmondta: „A plug-in hibrideket úgy árulják, mint a helyi igényeket kielégítő akkumulátor és a nagy távolságokra alkalmas motor tökéletes kombinációját. A valós körülmények között végzett tesztek azonban azt mutatják, hogy ez egy mítosz. A városi tesztek során a PHEV-k közül csak az egyik rendelkezik a hivatalos elektromos hatótávolsággal, míg mindhárom modell az ingázás során több károsanyagot bocsát ki, mint azt állították. A törvényhozóknak a PHEV-ket a tényleges kibocsátásuk alapján kellene kezelniük.”
Az autóipar szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését a globális felmelegedés lassításának alapvető részének tekintik. Sok szakértő azonban úgy véli, hogy az iparág messze van attól, hogy olyan kibocsátáscsökkentést érjen el, amely összeegyeztethető lenne a globális felmelegedés 1,5 Celsius-foknál alacsonyabb szintjével, ami a 2015-ös párizsi klímamegállapodás deklarált célja.
A Kearney tanácsadó cég új elemzése szerint az autóipar 2035-re kifut a fennmaradó „szén-dioxid-keretből”, 2050-re pedig akár 75%-kal túl is lépi a tervezettet. A Polestar és Rivian elektromos járműgyártók megbízásából készült elemzés szerint a globális autóparkot szén-dioxid-kibocsátásmentes villamos energiával kell majd működtetni ahhoz, hogy a párizsi célokat elérjék, ugyanakkor azt is jelezték, hogy az autógyártóknak egyúttal drasztikusan csökkenteniük kell ellátási láncuk szén-dioxid-kibocsátásukat. A Rivian és a Polestar is célul tűzte ki a nettó nulla kibocsátású autók gyártását, amiben a szigorúbb kibocsátási szabályok még előnyösek is lehetnek a számokra.
A gépkocsik üzemanyag-kibocsátási tesztjeit a WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) néven ismert szabvány szerint végzik, de a kritikusok szerint a mesterséges laboratóriumi körülmények nem tükrözik a valós körülmények között történő közlekedés hatásait. A grazi kutatók ehelyett egy hordozható tesztrendszert használtak, és az autókat a városi környezetben tesztelték.
Az autógyártók azzal érvelnek, hogy nincs más választásuk, mint a WLTP-adatokat feltüntetni a reklámokban. Az alacsonyabb szennyezőanyag-kibocsátási adatok azonban a PHEV-kre vonatkozó kevésbé szigorú korlátozásokhoz vezethetnek, ha alulbecsülik a valós károsanyag-kibocsátásukat.
A BMW szóvivője elmondta: „Az utcai vezetés több kritérium végtelen variabilitását mutatja, ezért nem meglepő, hogy a WLTP-adatoktól némi eltérés mutatkozik.” A BMW hozzátette, hogy a PHEV-k „fontos szerepet játszanak a teljes elektromobilitásra való átállásban”, mivel a tulajdonosok a jövőben nagyobb valószínűséggel térnek át az akkumulátoros járművekre.
A Renault egyelőre nem kommentálta az adatokat. A Peugeot márkát birtokló Stellantis pedig nem kívánt nyilatkozni. (The Guardian)
Kiemelt kép: JUICE – Unsplash